TGI Friday's

TGI logo

TGI Fridays är en amerikansk restaurangkedja som erbjuder en mängd olika rätter och tillbehör samt alkoholhaltiga drycker. Den första restaurangen öppnades 1965 i hörnet av First Avenue och 63rd Street, New York. Restaurangen blev snabbt en succé bland stadens invånare och omsatte redan under första året 1 miljon dollar. Tio år efter den första restaurangöppningen blev TGI Friday´s uppköpta av hotell- och restaurangkoncernen Carlson Companies, Carlson är en av världens största koncerner inom hotell- och restaurangbranschen. Förutom TGI Friday´s ingår bolag som Radisson, Country Inns & Suites, Park Inn, Park Plaza Hotels & Resorts samt Hotel Missoni. Under 2012 omsatte Carlson.Companies drygt 38 miljarder dollar, var verksamma i mer än 160 länder och hade cirka 175 000 medarbete. Av dessa 38 miljarder dollar omsatte TGI Friday´s drygt 3 miljarder.

HISTORIK

Då den första restaurangen i New York blev en succé bestämde TGI Friday´s för att testa restaurangkonceptet i andra delar av USA. Den andra restaurangen öppnades i Memphis 1970 och flera restauranger etablerades runt om landet i början av 70-talet. Det skulle dock dröja till 1985 innan TGI Friday´s lanserades utanför USA, vilket skulle bli i Birmingham och strax därefter i London. Under åren har TGI Friday´s tilldelats en rad olika priser, som exempelvis, "Best Place to Work in" av Dallas Business Journal och "2005 HR Service Excellence" av HR Solutions, Inc.

Marknad

TGI Friday´s är verksamt inom segmentet casual dining. Begreppet i sig är relativt nytt när det kommer till uppdelning av restaurangverksamheter och kan beskrivas som ett mellanting mellan snabbmatsrestauranger och finare restauranger. Exempel på restaurangkedjor som ingår inom begreppet casual dining är, förutom TGI Friday´s, Jensen's Böfhus, Bones, Vapiano, Oleary's och Bishops Arms. Segmentet är en av de mest växande på den totala restaurangmarkanden tillsammans med kaféer och snabbmatsrestauranger. 

TGI Friday´s har bland annat genom sin slogan "In Here, It´s always Friday", rödvita grafisk profil och attraktiva citylägen skapat ett starkt varumärke inom restaurangbranschen och bland konsumenter. Detta har bland annat bidragit till att man idag har tre miljoner medlemmar inom det egna lojalitetsprogrammet "Give me more stripes", där gästerna kan samla poäng på det man köper vid sitt restaurangbesök, för att omvandla sina köp till framtida rabatter. Lojalitetsprogrammet har dock ännu inte kommit till Norden.

I Sverige finns det idag tre TGI Friday´s-restauranger, två i Stockholm och en i Malmö. NSP planerar att öppna sin första TGI Friday´s-restaurang i Danmark under 2015 under förutsättning att läget är det absolut bästa city-läget.

Erbjudande

TGI Friday´s erbjuder en bred meny av maträtter, främst med fokus på kötträtter som exempelvis hamburgare och revbensspjäll, tillbehör som pommes frites och klyftpotatis, desserter, alkoholhaltiga drycker och läsk. Den förmodligen mest kända rätten på menyn är Jack Daniel´s-burgaren som blivit en klassiker hos TGI Friday´s och ett populärt val bland gästerna. TGI Friday´s har även blivit kända för sitt breda utbud av drinkar och bar-upplevelse.

Kvalitét

Kvalitetssäkringar är A och O på TGI Friday´s restauranger. Strikta kvalitetskontroller genomförs noggrant över hela värdekedjan, från val av leverantör och råvaror via hela produktionsprocessen till att maten levereras färdiglagad till slutkonsument. Konsekventa kontroller genomförs för att garantera att kunderna erhåller en hög kvalité vid deras restaurangbesök.

CSR

TGI Friday´s CSR-arbete utgår från vitsen "att dela på fredagsstämningen". För TGI Friday´s innebär detta att man bland annat har arrangerat ett cykellopp med start i London och målgång i Paris, till förmån för att stödja och uppmärksamma sina välgörenhetspartners. En av de välgörenhetsverksamheter som TGI Friday´s samarbetar med är Oxfam. Oxfam tar exempelvis regelbundet emot gamla bord, glas och bestick. TGI Friday´s skänker även 15 % av all vinst på barnmenyer till välgörenhetsorganisationen Make a Wish, som arbetar med att uppfylla speciella önskemål från barn som är diagnostiserade med en livshotande sjukdom.

När det kommer till miljöpåverkan har TGI Friday´s som mål att på sikt endast använda grön el i sina restauranger.