Burger King

Whopper

Burger King är en amerikansk snabbmatskedja som huvudsakligen säljer hamburgare. Burger King har sitt huvudkontor i Miami, USA och har över 400 000 medarbetare. Burger King är en av världens största restaurangkedjor med cirka 14 000 restauranger i över 95 länder. Varje dag har Burger King ungefär 11 miljoner gäster, och under 2013 hade hamburgerkedjan en årlig omsättning på cirka 7 miljarder dollar.

HISTORIK

Burger King grundades av David Edgerton och Jim McLamore 1954 när de öppnade sin första hamburgerrestaurang i Miami. Deras strävan var egentligen inte särskilt märkvärdig. De ville servera goda, prisvärda hamburgare av bra kvalité. Sedan öppnandet gick allt väldigt fort, och bara något år efter grundandet uppfanns den klassiska Whoppern som då kostade två kronor och femtio öre.

År 1975 infördes funktionen drive-thru på ett antal restauranger, och fyra år senare introducerade Burger King frukostmenyer. De nya frukostalternativen tillsammans med drive-thru-funktionen blev draglok för ökade försäljnings- och besökstillfällen i början av 80-talet, vilket senare öppnade upp för fler menytillägg i form av kycklingalternativ.

År 2005 bildades Burger King McLamore Foundation som avser att stödja lokala samhällsinitiativ, studenter och anställda inom Burger King.

Fyra år senare, 2009 infördes det nya designkonceptet 20/20 med syfte att modernisera Burger Kings restauranger. Resultat kan ses idag på många av Burger Kings restauranger världen över, och projektet beräknas pågå till 2020. 

marknad

Efter grundandet i Miami fortsatte etableringen och expansionen av Burger King-restauranger i USA. Först tio år efter den första restaurangöppningen tog Burger King klivet ut på den internationella marknaden och öppnade en restaurang i Puerto Rico, som skulle bli den första utanför USA. Madrid fick sedan den första restaurangen i Europa 1975 medan vi i Sverige fick Europas andra Burger King-restaurang i ordningen som öppnade på Gustav Adolfs torg i Malmö ett år senare.

Burger King är en av världens största snabbmatskedjor och är rankat som nummer två i storlek inom kategorin hamburgerrestauranger. Genom ett gediget menyval och framgångsrika kommunikationsinsatser har man idag ett välkänt globalt varumärke. Hamburgaren Whopper, företagets slogan "grillat är godast" och uttrycket "have it your way" är bara några exempel på vad konsumenter associerar med Burger King.

Större delen av företagets restauranger drivs via franchise som har varit en framgångsrik modell för Burger King. Franchisemodellen har bidragit till att restaurangägarna har fått ett större inflytande över hur produkterbjudandet ska utformas vilket i sin tur gjort att Burger King lättare kan anpassa sig efter rådande marknadstrender. I slutet av 2012 beslutade Burger King att minska antalet nyintroduktioner och säsongsbaserade maträtter, med anledning av att kunna snabba upp servicen för kunderna.

På den svenska marknaden är Burger King rankat som den tredje största hamburgerkedjan med sina 90 restauranger. Nordic Service Partners ansvarar för drift av 58 restauranger i Sverige och Danmark.

Erbjudande

Burger King erbjuder i huvudsak hamburgare med tillbehör som exempelvis pommes frites och läsk. Burger King har även en mängd olika sidoprodukter som delvis grundar sig i lokala anpassningar. Genom en gedigen meny kan Burger King attrahera en bred kundkrets, då Burger Kings erbjudande täcker stor efterfrågan av hamburgare. Under senare år har konsumenter efterfrågat mer hälsosamma alternativ, något som Burger King har tagit till sig. Det kan bland annat ses på restaurangernas menylista som har fått ett större inslag av sallader och andra nyttigare produkter.

Kvalitet

Kvalitetssäkringar är A och O på Burger Kings restauranger. Strikta kvalitetskontroller genomförs noggrant över hela värdekedjan, från val av leverantör och råvaror via hela produktionsprocessen till att maten levereras färdiglagad till slutkonsument. Konsekventa kontroller genomförs för att garantera att kunderna erhåller en hög kvalité vid deras restaurangbesök.

CSR

Burger King jobbar utifrån sitt CSR-program BK Positive Steps. Positive Steps fokuserar på fyra huvudområden; mat, människor, miljö och bolagsstyrning. Det innebär bland annat att Burger King ska erbjuda en bred meny för att kunderna ska ha möjlighet att anpassa sin rätt efter sina önskemål. Inom ramen för BK Positive Steps finns det även bestämt att inget nötkött ska komma från djur som lever i nyligen skövlade regnskogar. Inom Positive Steps ingår också utbildning av Burger Kings personal för att kunna upprätthålla den höga kvalitét som ställs på företaget och skötseln av restaurangerna.

I september 2007 gick Burger King med i rådet CBBB, vars uppgift är att begränsa reklam av onyttiga produkter. Detta innebär att Burger King endast riktar reklam till barn om detta överensstämmer med de kriterier gällande näringsvärden och kalorier som CBBB har satt upp och bestämt som lämpliga.